HVA ER YOGA?

Yoga er en livsfilosofi som i utgangspunktet er ment for å skape en frisk kropp og et stabilt sinn. Selve ordet yoga kommer fra sanskrit og kan oversettes til å bety union eller enhet. Yoga er langt mer enn fysiske posisjoner, og skilles derfor fra vanlig trening.


Det finnes mange ulike former for yoga i dag. Fellesnevneren for alle er at det innebærer en rekke teknikker for å bedre evnen til å kontrollere sinnet, sansene og kroppen vår. 

For mange av oss blir de fysiske yogastillingene (asana), veien inn i yoga. Men etterhvert som man praktiserer vil man oppdage at alle disse punktene henger sammen og er integrert med hverandre.

Tilstanden av yoga kan beskrives som en gradvis utvikling, hvor evnen til å være tilfreds med kroppen slik den er, sinnet slik det er, og generelt livet slik det er stadig utvikles. Når yoga blir praktisert over tid, gjør yogapraksisen at vi utnytter potensialet vårt både fysisk og psykisk. Det er ved en jevnlig og ydmyk tilnærming vi skaper den stødigheten som etterhvert fører til økt balanse i kropp og sinn.

Image by Saffu
 

ULIKE YOGASTILER - YOGA MED JENNY

Her finner du litt informasjon om de ulike formene for yoga jeg tilbyr.

YIN YOGA

Yin yoga er en rolig yogaform som kjennetegnes av passive øvelser utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. I Yin yoga holder vi stillingene over tid (ca 3-5 minutter) for å åpne og påvirke bindevev, sener og ledd. Stillingene utføres liggende eller sittende på matten. Her får du jobbet med kroppen på en rolig og behagelig måte som gir langvarig effekt. Det er en motvekt til mer fysisk krevende yogaformer og utfyller godt andre former for trening ved å skape rom i kroppen og økt bevegelsesfrihet.

Yin yoga passer for alle, og stillingene tilpasses etter behov.

HATHA YOGA

Hatha yoga kalles ofte for klassisk yoga, og er utgangspunktet for mange andre former for yoga. ´Ha’ betyr sol (yang) og ’tha’ betyr måne (yin), og Hatha yoga handler om å finne balanse mellom disse.

I Hatha timene lærer vi grunnleggende fysiske yogaøvelser. Her fokuserer vi på trygg utførelse av stillingene, og bruker hjelpemidler ved behov for å finne den rette varianten for deg. Som alltid i yoga jobber vi bevisst med pust og tilstedeværelse. I Hatha yoga lærer vi viktige verktøy for å ha det godt i hverdagen, fysisk og mentalt: styrke, balanse, fleksibilitet, konsentrasjon, selvrefleksjon og avspenning. 

Tempoet kan være langsomt eller raskere, alt etter hva vi fokuserer på. Timene kan være litt mer intensive og krevende, og passer for deg som ønsker en litt varmere time.

  

ROLIG YOGA

I Rolig yoga kombinerer jeg elementer fra Yin og Hatha til en variert og behagelig time. Dette er en mild og rolig time hvor du kan finne tilbake til en dypere pust og et roligere og mer sentrert sinn. I en skånsomt bevegelig økt arbeider vi med både aktive (yang) og passive (yin) stillinger. Vi holder stillingene kortere enn i Yin yoga og bruker mer dynamiske bevegelser, men fokus er fortsatt på fleksibilitet og pust.  

Rolig yoga passer for deg som ønsker en rolig, men bevegelig praksis - med litt utfordringer innimellom.

HVILENDE YIN

I Hvilende Yin starter vi med noen enkle Yin yogastillinger, før vi går over til en lengre avspenning liggende på rygg. Timen går om kvelden og er en nydelig måte å avslutte dagen på, hvor du kan puste ut og finne hvile. 


Yin yoga er en rolig yogaform som kjennetegnes av passive øvelser utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. Yoga Nidra er en dybde-avspenningsteknikk. «Nidra» kan oversettes til «bevisst søvn» og er også kjent som «yogisk søvn». Yoga Nidra er en teknikk som kan føre til en tilstand hvor man ikke er helt våken, og heller ikke er i dyp søvn. I Hvilende Yin kombinerer vi disse to så både kroppen og sinnet får hvile.

YIN/YANG YOGA

I Yin/Yang yoga kombinerer vi passivt hvilende yogastillinger med mer dynamiske sekvenser og stående stillinger - for å balansere energi, fleksibilitet og styrke. 


Yin & Yang er det taoistiske konseptet som beskriver de to relative kvalitetene som finnes i alt. Yin er mer internt, passivt, kjølig og hvilende. Mens Yang er mer eksternt, dynamisk, varmende og energisk. Yin yoga er en langsommere praksis der stillinger holdes passivt over tid, hvor vi jobber med bindevevet og leddene i kroppen. Yang yoga er en mer aktiv praksis som arbeider med muskler og blodstrøm, og bygger styrke, utholdenhet og fleksibilitet. I en balansert yogapraksis trenger vi både Yang og Yin.

Hvis du er interessert i mer informasjon eller vil melde deg på yoga med meg er det bare å ta kontakt.